Minua pyydettiin taannoin Elintarviketieteiden
Seura ry:n julkaisemassa Kehittyvä
Elintarvike – lehdessä pohtimaan verkostojen merkitystä. Samaa teemaa voi
jatkaa Hämeen LUO – verkoston yhteydessä.
Verkostot
ovat olleet minulle työssäni hyvin
tärkeitä, nytkin keskityn kehittämään Hämeen alueellisia elintarvikeketjun
verkostoja ja linkittämään niitä valtakunnan kehitykseen. Jo päättyneitä verkostoja
on työurallani ollut monia: ainakin Elintarvikealan osaamiskeskus ELO,
Elintarvikekehityksen klusteri ja maa- ja metsätalousministeriön Ruoka-Suomi -teemaryhmä
ansaitsevat tulla mainituiksi.
Vaikka
näitä verkostoja ei enää fyysisesti ole, yhteistyö ja tiedonvälitys ovat monen
jäsenen kanssa edelleen aktiivista. Verkostoituminen on vain hakenut uusia
muotoja.
Viimeiset
parikymmentä vuotta työnantajani ovat sijainneet maantieteellisesti lähellä
toisiaan, mutta työt ja yhteistyökumppanit ovat olleet ympäri maata. Tämä on
avartanut maailmankatsomusta. Olen nähnyt, mitä muut tekevät ja miten.
Kehittäjäkin sokeutuu omille näkemyksilleen, jos vain tapaa saman työpaikan
samanhenkisiä ihmisiä. On myös huomattavasti helpompaa lähestyä uusia ihmisiä
ja yrityksiä verkostojen kautta. Aikaisemmin verkostoituminen tapahtui seminaareissa
ja tapaamisissa, ja ovathan nämä kasvokkain tapaamiset edelleenkin tärkeitä. Monet
kontakteista ovat syntyneet näin vuosien saatossa. Kiireisten ihmisten aika on
kuitenkin kortilla ja verkostoituminen hakee uusia muotoja.
Myös
LUO - ja muidenkin verkostojen on
kehitettävä sosiaalisen median kautta tapahtuvaa viestintää. Nykyisin
verkostojen muodostumista tapahtuu ”online” LinkedInin, Facebookin ja Twitterin
tai jonkun muun tulevan uuden palvelun kautta. Tätä samaa keskustelua käydään
Elintarviketieteiden Seurassa ja on sivuttu myös Suomen
Pienjuustolayhdistyksessä. Pienjuustolayhdistyksen jäsenet ovat yrittäjiä ja
yritykset sijaitsevat ympäri maata. Perinteiseen ”kasvokkain” tapahtuvaan
verkostoitumiseen ei siis oikein ole mahdollisuuksia. Työnantajani Maa- ja
elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT ja tuleva Luonnonvarakeskus Luke
panostaa myös sosiaalisen median käyttöön. Itse osallistuin juuri
myynnillisyyden kehittämisen koulutukseen. Siinä kehitettiin tutkijan asiantuntijapalveluiden
myyntiosaamista, tutkijasta siis myyntimies?
Sosiaalisen
median koulutukset ovat MTT:llä käynnissä, mutta en ole vielä osallistunut.
Pitää ehtiä mukaan, muutoin jää paitsi kehityksestä. Maailma muuttuu, meidän on
muututtava sen mukana.
Tutkija,
ETM
Erkki
Vasara
Erkki Vasara työskentelee MTT:n
elintarviketutkimuksessa Jokioisilla, hän vastaa mm. Hämeessä toteutettavista
MTT:n aluekehityshankkeista. Lisäksi Erkki on Elintarviketieteiden Seuran r.y.
(ETS) puheenjohtaja ja Suomen Pienjuustolayhdistys ry:n sihteeri.
Linkkejä tekstissä mainittuihin
järjestöihin tai hankkeisiin:
www.pienjuustolat.net