Hortonomi-opiskelijat Emmi Turkki ja Taru Hakuni tekivät hankkeelle tunnuskuvan päijäthämeen väreissä |
Virallista ja viraalia markkinointia ja viestintää
Teksti Pia Rupponen
Kirjoittaja on viestinnän ja markkinoinnin lehtori HAMKissa sekä HAMK biotalouden markkinointikoordinaattori
Kirjoittaja on viestinnän ja markkinoinnin lehtori HAMKissa sekä HAMK biotalouden markkinointikoordinaattori
Lähiruoasta uutta liiketoimintaa – Local Street food -hankkeessa opiskelijat tekivät hankkeelle viestintää ja markkinakyselyä
Vuoden 2015 alusta alkanut ja tuttavallisesti Tapahtumaruoka-hankkeen nimellä kutsuttu kokonaisuus tähtää vastuullisesti tuotetun päijäthämäläisen lähiruoan ja -juoman esilletuomiseen. Mukana olevat yritykset He-Vi Hasila, Hollolan Hirvi, Leipomo Limbbu, Maatila-Liha Meronen, Vääksyn Mylly sekä Tuloiselan Marjatila sekä hamkilaiset (HAMK) ja lamkilaiset (LAMK) hanketoimijat kehittävät yritysyhteistyön toimintamallia ja paikallisista aineksista ammentavia ruoka- ja juomatuotteita tapahtumien ruokapalveluihin. Yhteistä yrittämistä testattiin Suuret oluet, pienet panimot -tapahtumassa Lahdessa menneen kesäkuun lopussa, jossa veturi-yritykseksi valikoituneen Maatilaliha Merosen johdolla myytiin nyhtöpossuburgeria (Merosen nyhtö) ja hotdogia (Virain kuumakoira) nälkäiselle oluttapahtumamayleisölle. Hankkeessa mukana olevat Hollolan Hirvi ja Tuloiselan marjatila tarjoilivat olutta ja marjashottia alueen juomia tarjoilevassa osassa.
Hankkeessa on mukana opiskelijoita sekä HAMKin puutarhatalouden että LAMKin palveluliiketoiminnan sekä ympäristö- ja energiatekniikan koulutuksista. Oppilaitoskielellä tämä on tarkoittanut opetuksen integroimista liiketoiminnan kehittämishankkeeseen. Asiantuntijaviestinnän ja markkinoinnin opintojaksojen opettajana HAMKissa olen pystynyt poimimaan hankkeesta sellaisia selvittämisen paikkoja, jotka ovat hyödyttäneet sekä opiskelijoita että hankkeen tavoitteita.
Tapahtumaruoka-hankkeen yksi tavoite on selvittää kysyntää, jota Päijät-Hämeen yleisö- tai yritystapahtumien tuottajilla olisi (mahdollisesti syntyvää) yhteistä toimintakonseptia (ruoka- ja juomayrittäjien) ja raaka-aineista tehtyjä tuotteita kohtaan. HAMKin markkinoinnin tunneilla tätä päätettiin selvittää tekemällä kysely aiheesta.
Mikä tuottaa arvoa tapahtumajärjestäjälle ja onko pientuottajalla se etu hallussa?
Opiskelijoiden
työnä oli eläytyä yrittäjän elämään ja miettiä kysymyksiä ja niille
vastausvaihtoehtoja, joiden tietämisestä on hyötyä uuden liiketoimintamuodon
kynnyksellä. Perinteisesti Suomen markkinoilla pienten ja keskisuurten
lähiruoka- ja juomayritysten on ollut vaikeaa päästä tarjoamaan tuotteita ja
palveluita tapahtumiin, ja tarjonta on monestikin tullut suurten ravintola- tai
cateringpalveluyritysten kautta. Olisiko pienten yrittäjien osaamisessa siis sellaista kilpailuetua, jolla pääsisi sisään markkinaan? Opiskelijat saivat aikaiseksi hyviä ostohalukkuutta,
hintaherkkyyttä ja mielikuvaa lähiruokatuotteesta testaavia kysymyksiä. Kysely
toteutetaan myöhemmin tänä vuonna.
Hankkeen viestinnän pitää olla löydettävää
Asiantuntijaviestinnän opiskelijat viettivät omalta osaltaan hikisiä iltapäiviä
koostaen Lähiruoasta liiketoimintaa -hankkeelle viestintäsuunnitelmaa, josta
selviäisivät hankkeen ydinviestin lisäksi tarkemmat kohderyhmät, viestikanavat
ja niihin sopivat sisällöt sekä viestinnän tulosta kuvaavat mittarit. Tavoite
oli käyttää esimerkiksi Suuret oluet pienet panimot -tapahtumassa Hankkeen omaa
facebookia (facebook.com/tapahtumaruoka)
tapahtumaviestinnässä.
Asiakkaat haluavat viestintää -viestejä ei synny "vasemmalla kädellä"
Päijät-hämäläisen lähiruokailmiön löydettävyyteen
verkossa ja somessa haluttiin myös panostaa, joka tarkoitti asiaan liittyvien
sisältöjen tuottamista ja tilien perustamista somen kanaville (esim. powerpoint-esitykset
Slideshare-kanavalle ja kuvien
vieminen Instagrammiin ilmiöön liittyvän häshtägin (#) kanssa.) Digitaalisessa
viestinnässä kaiken lähtökohta on kuitenkin ajantasainen
www-sivu, joka luotiin hanketta hallinoivan HAMKin sivuston alle. Ja kun
hankkeista puhutaan, opiskelijoille tuli hyvin selväksi millaiset ovat EAKR-hankkeiden
viestintävaatimukset mm. logojen, tekstipohjien ja fonttien suhteen.
Kaikkiaan viestinnän opiskelijat saivat totuudenmukaisen kuvan monimediaisen viestinnän tärkeydestä asiakkaiden tavoittamisessa, liiketoiminnan menestymisessä sekä hanketiedotuksessa. Markkinoinnin opiskelijat hahmottivat markkinapotentiaalin selvittämisen ja asiakaslähtöisyyden ehdottomuuden ennen uuden liiketoiminnan aloittamista.
Kaikkiaan viestinnän opiskelijat saivat totuudenmukaisen kuvan monimediaisen viestinnän tärkeydestä asiakkaiden tavoittamisessa, liiketoiminnan menestymisessä sekä hanketiedotuksessa. Markkinoinnin opiskelijat hahmottivat markkinapotentiaalin selvittämisen ja asiakaslähtöisyyden ehdottomuuden ennen uuden liiketoiminnan aloittamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti